1
دانشجوی دکتری مطالعات رسانه، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
2
دانشیار گروه تلویزیون، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما
10.22034/rpa.2024.2013759.1059
چکیده
سینما هنری جریان ساز در منظومه فرهنگی کشور است. رابطه علاقه و اقبال بینندگان به فیلم و آثار تولید شده از سوی هنرمندان رابطهای دوطرفه است که هریک بر دیگری اثر میگذارد. یکی از عوامل کلیدی و بسیار مهم در جذابیت یک فیلم شخصیتپردازی آن است. شخصیتهای جذاب و واقعی، میتوانند تجربه تماشای یک فیلم را برای بینندگان تبدیل به یک سفر عاطفی و فکری کنند. آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است واکاوی شخصیتهای پرداخته شده در فیلمهای پر فروش کمدی یک دهه (1392-1402) از سینمای ایران است تا ذائقه مخاطب برای پسند شخصیتهای نمایش داده شده در پرده سینما بهتر شناخته شود. این شناخت ذائقه میتواند به تولید آثاری منجر شود که احتمال بالاتری در موفقیت برای جلب نظر مخاطبان داشته باشند. بدین منظور چهار فیلم فسیل، مطرب، هزارپا و نهنگ عنبر2: سلکشن رویا به روش توصیفی – تحلیل و از منظر شخصیت پردازی مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه، شخصیتها از سه بعد خصوصیات ظاهری، ویژگیهای روانی و ویژگیهای اجتماعی (حرفهای) تجزیه و تحلیل شدهاند. با تجزیه و تحلیل عمیق این شخصیتها، قواعد و الگوهای خاصی شناسایی شد که احتمالا مورد پسند مخاطبان سینمای کمدی در ایران است و میتواند یکی از عوامل اقبال مخاطبان به این فیلمها به شمار رود. این قواعد و الگوها میتوانند جدا از کمک به تولیدکنندگان و نویسندگان فیلمنامه در خلق شخصیتهای مطلوب و جذاب، ذائقه مخاطبان را نیز به گونهای خاص از سینمای کمدی عادت دهند.
جلیلوند خسروی, مسعود, & نقاشزاده, مسعود. (1402). ذائقه یابی مخاطبان سینمای ایران بر پایه تحلیل شخصیت اصلی در فیلمهای کمدی پربینندهی یک دهه (1402-1392). رهپویه هنرهای نمایشی, (), -. doi: 10.22034/rpa.2024.2013759.1059
MLA
مسعود جلیلوند خسروی; مسعود نقاشزاده. "ذائقه یابی مخاطبان سینمای ایران بر پایه تحلیل شخصیت اصلی در فیلمهای کمدی پربینندهی یک دهه (1402-1392)". رهپویه هنرهای نمایشی, , , 1402, -. doi: 10.22034/rpa.2024.2013759.1059
HARVARD
جلیلوند خسروی, مسعود, نقاشزاده, مسعود. (1402). 'ذائقه یابی مخاطبان سینمای ایران بر پایه تحلیل شخصیت اصلی در فیلمهای کمدی پربینندهی یک دهه (1402-1392)', رهپویه هنرهای نمایشی, (), pp. -. doi: 10.22034/rpa.2024.2013759.1059
VANCOUVER
جلیلوند خسروی, مسعود, نقاشزاده, مسعود. ذائقه یابی مخاطبان سینمای ایران بر پایه تحلیل شخصیت اصلی در فیلمهای کمدی پربینندهی یک دهه (1402-1392). رهپویه هنرهای نمایشی, 1402; (): -. doi: 10.22034/rpa.2024.2013759.1059