1
دانشگاه تهران/ پردیس هنرهای زیبا/ دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
2
دانشگاه تهران/پردیس هنرهای زیبا/ دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی
10.22034/rpa.2024.2016941.1060
چکیده
مقالهی حاضر با شرح ویژگیهای تئاتر خصوصی و تمایزاتش با تئاتر غیرخصوصی، به بررسی شکلگیری گروههای نمایشی و فعالیت آنها در تئاتر ایران خاصه در دورهی پهلوی دوم میپردازد. در این مقاله میتوان دید که در دوره اول سلطنت محمدرضا پهلوی پیش از کودتای 1332 همانند دوره مشروطه (پیش از کودتای 1299) تلاشهای قابلتوجهی در راستای خصوصیسازی تئاتر انجام شده است. در این دو دوره گروههای نمایشی را احزاب یا گروههای سیاسی مستقل از دولت اداره کردند، که تئاترهایی مردمی بهحساب میآمدند و با هدف آگاهیبخشی افکار عمومی شکل گرفته بودند. اما با آگاهی حکومتها از چنین امکاناتی، تئاتر تبدیل شد به ابزاری در دست حکومت. بنابراین مقاله حاضر به دو پرسش زیر میپردازد: 1) امکانات شکلگیری تئاتر خصوصی در ایران چگونه فراهم شد؟ 2) چه عواملی مانع از شکلگیری ایدهی تئاتر خصوصی در ایران، خاصه در دورهی پهلوی دوم، شدهاند؟ با مطالعه و بررسی تئاتر در چهار دههی حکومت پهلوی دوم، میتوان گفت هرچند عدم حمایت دولت و البته سنگاندازیهای حکومتی دلیلی بر شکل نگرفتن تئاتر خصوصی در ایران بوده است، اما مقالهی حاضر همراهی و پشتیبانی برخی پیشکسوتان و پیشروان هنر تئاتر با برنامههای حکومت را که در کسوت مقامات دولتی بودند عامل اصلی شکل نگرفتن تئاتر خصوصی در دورهی مورد نظر میداند.
ستاری, نیوشا, & مسعودی, شیوا. (1402). نقش هنرمندان در شکلگیری تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر دوره پهلوی دوم. رهپویه هنرهای نمایشی, (), -. doi: 10.22034/rpa.2024.2016941.1060
MLA
نیوشا ستاری; شیوا مسعودی. "نقش هنرمندان در شکلگیری تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر دوره پهلوی دوم". رهپویه هنرهای نمایشی, , , 1402, -. doi: 10.22034/rpa.2024.2016941.1060
HARVARD
ستاری, نیوشا, مسعودی, شیوا. (1402). 'نقش هنرمندان در شکلگیری تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر دوره پهلوی دوم', رهپویه هنرهای نمایشی, (), pp. -. doi: 10.22034/rpa.2024.2016941.1060
VANCOUVER
ستاری, نیوشا, مسعودی, شیوا. نقش هنرمندان در شکلگیری تئاتر خصوصی در ایران با تمرکز بر دوره پهلوی دوم. رهپویه هنرهای نمایشی, 1402; (): -. doi: 10.22034/rpa.2024.2016941.1060