بازخوانی تاریخ نقاشی از خلال سینمای روی اندرسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سوره تهران،دانشکده هنر

2 عضو هیات علمی گروه دانشگاه سوره،دانشکده هنر،گروه نقاشی

10.22034/rpa.2024.2010079.1056

چکیده

چکیده

سینما ازآنجاکه بر پایه تصویر است ریشه در سنت‌های کهن تصویرپردازی پیش از خودش به‌ویژه نقاشی دارد؛ در این میان فیلم‌سازانی نیز هستند که آگاهانه به‌منظور خلق مفاهیم موردنظرشان ارجاع به آثار نقاشی را دستمایه خلق آثارشان قرار می‌دهند و با این کار یک رابطه بینامتنی قدرتمند بین فیلم و نقاشی به وجود می‌آورند. یکی از این فیلم‌سازان روی اندرسون فیلم‌ساز سوئدی است؛ پرسش اصلی این مقاله چگونگی تأثیرپذیری روی اندرسون از آثار نقاشی در خلق سکانس های فیلم هایش است و با این هدف که به شناخت بیشتری به رابطه بین سینما و نقاشی در فیلم هایش دست پیدا کرد. از این رو با رویکرد توصیفی و به شیوه مشابهت یابی به نسبت میان تاریخ هنر نقاشی و فیلم‌های او پرداخته می شود. با توجه به فضاسازی، صحنه‌پردازی و پرداختن به شخصیت‌ها در فیلم‌های اندرسون می‌توان گفت که در فیلم‌هایش به آثار طیفی از نقاشان مهم تاریخ هنر ارجاع می‌دهد و به شیوه‌های مختلف از آن‌ها تأثیر می‌گیرد. میزان تأثیرپذیری او از نقاشی حدفاصل رنسانس تا الهام از هنرمندان معاصری مانند فرانسیس بیکن و هاکنی را در برمی‌گیرد، هرچند غالب ارجاع او به نقاشان جریان مدرنیسم است. نحوه تأثیرپذیری او از هر نقاشی متفاوت است، از شیوه صحنه‌پردازی‌های پیچیده‌ای که از بروگل ارشد تأثیر گرفته است تا وفاداری به بازسازی آثار برخی نقاشان که به‌تناوب در فیلم‌هایش دیده می‌شود. این حجم از ارجاع به تاریخ نقاشی در آثار اندرسون باعث می‌شود تا زبان مفهومی و کیفیت هنری فیلم‌هایش بدون شناخت از تاریخ نقاشی آن‌گونه که باید درک نشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 09 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 بهمن 1402