اسپولین، ویولا (1389). بداههپردازی برای تئاتر. ترجمه حسین فدایی حسین. تهران: انتشارات نمایش.
آشفته، رضا (1391). سرگذشت نمایش در ایران. تهران: نشر افق.
احمدآبادی آرانی، نجمه؛ زیباکلام مفرد، فاطمه؛ محمدی، آزاد (1395). «بررسی تطبیقی تعلیم و تربیت انتقادی از منظر ژیرو و هابرماس با نظریه کاربردی آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت ایران». فصلنامه ارزششناسی در آموزش. سال اول. بهار 1395. شماره اول. صص 61- 80.
براهیمی، منصور (1381). «نگاهی به بنیانهای نظری آموزش و نمایش». خیال. پاییز 1381. شماره 3. صص 34-69.
داستانی، محمدتقی (1385). «تنها یکی در هر زمانه/ شرح انتقادی اندیشههای اجتماعی و سیاسی ابونصر فارابی». خردنامه همشهری. شماره 1. شهریور 1385. صص 53-54.
دولتآبادی، حسن (1396). تربیت به کمک نمایش و تئاتر. تهران: سوره مهر.
دیناروند، حسن و ایمانی، آزاد (1387). «تبیین نظریه انتقادی، تعلیم و تربیت انتقادی و دلالتهای تربیتی آن از منظر فریره و ژیرو و نقد آن». فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهرا(س). دوره 4. پاییز 1387. شماره 3. صص 145- 176.
زیباکلام مفرد، فاطمه؛ محمدی، حمدالله (1393الف). اندیشههای تربیتی هنری ژیرو. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زیباکلام مفرد، فاطمه؛ محمدی، حمدالله (1393ب). «بررسی تطبیقی تفکر انتقادی از منظر رابرت انیس و هنری ژیرو با نظریه کاربرد آن برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت». فصلنامه پژوهشهای کاربردی و روانشناختی. شماره 3. سال پنجم. صص 19- 38.
شکاری، عباس؛ احمد آبادی آرانی، نجمه؛ فتاحی، ندا (1393). «تعلیم و تربیت مرزی با تاکید بر دلالتهای تربیتی ژیرو در تحولات تربیتی». پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت. 4(1). صص 131- 150.
فرمهینی فراهانی، محسن (1383). پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت. تهران: آییژ.
فِیرکلاف، گوردون و دیگران (1391). نمایش و آموزش. ترجمه داود دانشور. تهران: سمت.
رضایی، محمدمهدی و رهایی، امید (1393). بررسی شاخصههای هنرهای نمایش سنتی در ایران. همدان: دانشکده شهید مفتح. بهمن 1393.
صالحی، اکبر (1394). «تبیین نظریه انتقادی هنری ژیرو و دلالتهای آن در تعلیم وتربیت». فصلنامه ارزششناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق). مقاله 5. دوره 1. شماره اول. صص 81-94.
ضرغامی، سعید (1394). نگاهی به فلسفه برای کودکان از منظر فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کشاورز، اردشیر (1379). «نمایش خیمه شب بازی». فصلنامه هنر. شماره 45. صص 62-73.
کلنر، داگلاس (1394). نظریه انتقادی از مکتب فرانکفورت تا مکتب پسامدرن. ترجمه محمد مهدی وحیدی. تهران: سروش.
مرزوقی، رحمتالله (1380). «رویکردی به تربیت سیاسی معلمان بر اساس اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)». تربیت اسلامی (مجموعه مقالات). تهران: مرکز مطالعات تربیت اسلامی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش.
Giroux, Henry (2005). Border Crossing: Cultural and the Politics of Education. Second edition. NewYork: Routledge.
Giroux, H. A. (1983). “Theories of Reproduction and Resistance in the New Sociology of Education: A Critical Analysis”. Harvard Educational Review, 53(3), 257- 293.
Giroux, H. A. (1977). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture and Schooling, Acritical Reader. United States of America: Westview press.