بررسی نشانه‌های ابزوردیسم از منظر کاربردشناسی زبان در نمایشنامۀ گلدان اثر بهمن فرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران

2 دکتری تخصصی زبان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.22034/rpa.2024.2021523.1067

چکیده

تئاتر ابزورد نوعی نمایش است که پوچ‌بودن وضعیت انسان و ویژگی‌هایی مانند سکوت، تکرارِ مکرراتِ بیهودۀ روزانه و گفت‌وگوهای غیرمتعارف و بی‌ارزش را بدون هیچ‌گونه رویدادی که باعث پیشرفت و تعالی زندگی انسان باشد، نشان می‌دهد. ویژگی بارز تئاتر ابزورد، استفادۀ ویژه و جدید آن از زبان است. به این معنا که زبان به‌عنوان ابزاری برای مراودۀ منطقی به‌کار برده نمی‌شود و برخلاف نمایش‌های رایج گذشته، رابطۀ علت و معلولی متعلق به دنیای خود نمایش است و احتمالاً خارج از آن جهان، معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند. یکی از شاخه‌های زبان‌شناسی، کاربردشناسی است که به بررسی پاره‌گفتارها در درون بافت می‌پردازد واصول چهارگانۀ گرایس، ادب و نوبت‌گیری از جمله عواملی هستند که در کاربردشناسی مورد مطالعه قرار می‌گیرند. در این پژوهش به بررسی فصل مشترک نشانه‌های زبانی ابزوردیسم با کاربردشناسی زبان در نمایشنامۀ گلدان اثر بهمن فرسی پرداخته شده است. براساس داده‌های جمع‌آوری‌شدۀ پژوهش، فرسی در نمایشنامۀ گلدان، کاملاً آگاهانه اصول کاربردشناسی زبان در مکالمه را نقض می‌کند تا علاوه بر تجسم فضا، ساختار و شخصیت، به نشانه‌های زبانی ابزوردیسم نزدیک‌تر شود. پژوهش حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام‌شده و در این راستا از منابع کتاب‌خانه‌ای و پایگاه‌های معتبر اینترنتی بهره برده است. تحلیل الگوی داده‌ها نیز در چارچوب نظریات کاربردشناسی زبان انجام گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 14 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1403