برداشت بلند به مثابه جوهر زیبایی‌شناختی رئالیسم سینمایی؛ با مطالعه موردی فیلم مرگ آقای لازارسکو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه سوره

2 دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

10.22034/rpa.2023.2008489.1054

چکیده

در سال‌های اخیر، آثار فیلم‌سازان سینمای نوین رومانی، که در واقع نوعی واکنش به واقعیت اجتماعی محسوب می‌شوند، در محافل و جشنواره‌های هنریِ جهان، در قامت یک جنبش سینمایی سربرآورده و توجه منتقدان را به خود جلب کرده‌اند. برداشت بلند به عنوان رویکردی زیباشناختی، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های واقع‌گرایی در سینمای نوین رومانی به شمار می‌رود. آندره بازن به عنوان یکی از تأثیرگذار‌ترین نظریه‌پردازان واقع‌گرا تاریخ سینما، با اولویت بخشیدن به برداشت بلندِ توأم با وضوح عمیق، در برابر مونتاژ ـ که به گمان او نمایش واقعیت را دچار اختلال می‌کرد ـ به نحوی زیبایی‌شناسی واقع‌گرایی در سینما را تبیین و از فیلم‌سازان واقع‌گرا حمایت می‌کرد. این مقاله بر آن است تا با اتکا به آرای فیلم بازن و استفاده از رویکردی ترکیبی (روش توصیفی-تحلیلی)، بر پایه‌ی تحلیل نحوه‌ی بازنمایی واقعیت، برداشت بلند را به عنوان مؤلفه‌ی بنیادین صورت‌بندی رئالیسم سینمایی در موج نوی سینمای رومانی مطالعه نماید. بدین منظور، فیلم مرگ آقای لازارسکو (به کارگردانی کریستی پویو) به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین و برجسته‌ترین آثار موج نوی سینمای رومانی، به لحاظ سبک‌شناختی و فرمال مورد بررسی قرار گرفته است. در مرگ آقای لازارسکو برداشت بلند به مثابه‌ی اسلوبِ بازنماییِ واقعیت عمل می‌کند و ابهام «امر واقع» را که جوهر زیبایی‌شناختی رئالیسم سینمایی است، عرضه می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات



مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 19 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 14 مهر 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 دی 1402