دانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621The role of new cinema in the legitimacy of Humanismنقش فیلمهای معاصر عامه پسند آمریکایی در مشروعیت دادن به تفکر اومانیسم71725269110.22034/rpa.2022.252691FAمحمد رضا حسنائیاستاد گروه تصویر متحرک، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.Journal Article20211226The existence of humanism in materialistic cinema reflects an effort to eliminate God-oriented attitude. And cinema needs no proof to bring up any subject. The point is that media can make any imaginary story real. In this connection, the popular films of popular cinema with a public audience have been studied and analyzed. Films that appear to be publicly displayed or come into the houses in a popular and imaginative setting. On the other hand, influence of a movie is so deep that cannot or can hardly be taken away even with documentary evidence. This article is going to discuss humanism in west movies and the effort of these movies to legitimize racism regarding God, religion and savior. In this regard, we study and discuss known popular movies. We`ve brought, in particular, the movies which are aired around the world into focus. These popular and mostly fictional movies bring anti-humanism into question and raise doubts.اومانیسم و طرحِ آن در سینمایِ وابسته به تفکرمادی، کوششی است در جهت حذف یا تضعیف دیدگاهِ خدا محور. از طرفی در سینما برای به تصویرکشیدن هیچ موضوعی احتیاج به مدرک نیست، زیرا که این رسانه ذاتا قادر است که تخیلات را در ظاهری واقعی به تصویر کشد. با در نظر گرفتن این واقعیت که تاثیری که از یک فیلم بوجود می آید با ارائه مدارک واقعی و مستند هم به سختی از بین می رود و گاه هرگز از بین نمی رود، این مقاله به بررسی دیدگاه های اومانیستی در سینمای غرب و تلاش آن در جهت مشروعیت بخشی به تفکرات نژادپرستانه در مباحثی مانند دین، خداوند و منجی می پردازد. در همین ارتباط فیلم های مطرح سینمای نوینِ عامه پسند، با مخاطب عام، مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته اند، فیلم هایی که بنا به موقعیت عامه پسند و به ظاهر تخیلی شان بوجودآورنده شکیّات و سئولات عمیق عقیدتی در ذهن مخاطب خود هستند. مقاله حاضر سعی دارد که با روش تحلیل محتوای تولید شده در سینمای نوین غرب، پژوهش را پیش برده و در ادامه پاسخ این سوال را بیابد که: "نقش و جایگاه "سینمای نوین غرب " در توجیه درستی نگاه انسان محور در مقابل دیدگاه خداباور، به چه میزان است؟" یافته های مقاله بیانگر این مهم هستند که الگوی حاکم بر سینمای غرب (مادی)، از سوی متفکرین اومانیست ترسیم گشته و در جهت حذف نگاه الهی/روحانی، و جایگزین کردن آن با دیدگاه مادی/ انسانی گام برمی دارد.https://rpa.soore.ac.ir/article_252691_df730eec1ffea3d46360a0613de3cfca.pdfدانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621Ta’ziyeh techniques, a way to De-Westernizing in the Films of Abbas Kiarostamiتکنیکهای تعزیه راهی به سوی غربیزدایی در آثار عباس کیارستمی193225244410.22034/rpa.2022.252444FAسیدعماد حسینیاستادیار،گروه تلویزیون، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران.شهاب اسفندیاریدانشیار گروه سینما، دانشگاه هنر،تهران، ایران.مرضیه پیراوی ونکدانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر،اصفهان، ایران.سناء شایانکارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20220206The relationship between the West and the non-West has always changed and been redefined. Indeed, for a dual movement to take shape, a non-Westernized discourse must first be formed. These filmmakers first recognize the dominant Western discourse and then decide not to follow it. Then they look for non-Western filmmaking techniques to employ. Non-Western voices are now heard loud and clear in the practical and theoretical realms of film, and they make a difference in the world. To discover these sounds, one must examine each one individually, from an equal position, and within their own cultural context.<br /><br />In Iranian cinema, successful examples of cinema De-Westernizing can be found. Abbas Kiarostami's cinema, by relying on the ancient roots of Iranian culture, has been able to distance itself from the current Western trend and transcend national boundaries. Kiarostami's distinguishing feature from other directors is his exclusive style of filmmaking. A method for observing and studying many "Iranian" components. His emphatic references to the homeland and the motherland's reflection in his works confirm that he aimed to create a local, indigenous, and national style of filmmaking; conscious and thoughtful methods.<br /><br />This study attempts to examine the progression of Abbas Kiarostami's filmmaking using the montage method in order to identify the characteristics that give his films a national identity. It also attempts to answer questions such as: What are the technical, structural, and content components of Abbas Kiarostami's works from the point of view of De-Westernizing? What are the similarities between Kiarostami's films and Ta'ziyeh's? This research demonstrates that Abbas Kiarostami used Ta'ziyeh's techniques such as non-actors, communication with the active audience, improvisation, and the director's presence on stage.میان غرب و غیرغرب همواره یک رابطهی متغیر و در حال بازتعریف برقرار بوده است. برای آنکه گفتمانی غیرغربیشده شکل بگیرد باید حرکت دوگانهای آغاز شود. فیلمسازان، نخست به تشخیص کلام مسلط غربی میپردازند و سپس تصمیم میگیرند از آن پیروی نکنند. آنگاه به دنبال روشهای فیلمسازی غیرغربیای میگردند که میخواهند از آنها استفاده کنند. اکنون در حوزهی عملی و نظری فیلم، صداهای غیرغربی بسیار واضحی به گوش میرسند و تفاوت خود را به رخ جهانیان میکشند. <br /><br />میتوان نمونههای موفقی از غربیزدایی سینما را در سینمای ایران، پیدا کرد. سینمای عباس کیارستمی با تکیه بر ریشههای کهن فرهنگ ایرانی، توانسته از جریان رایج غربی فاصله بگیرد و از مرزهای ملی فراتر برود. در شیوهی فیلمسازی انحصاری کیارستمی، مؤلفههای «ایرانی» فراوانی قابل مشاهده و بررسی است. اشارههای تاکیدکنندهی او به وطن و بازتاب وطن در آثارش، تایید میکند که او در پی ایجاد یک شیوهی محلی، بومی و ملی فیلمسازی بوده است؛ شیوهای آگاهانه و از سر تامل. <br /><br />این پژوهش سعی دارد با روش مونتاژ، سیر فیلمسازی عباسکیارستمی را مرور و شاخصههایی که به فیلمهای او هویت ملی میدهند را پیدا کند. همچنین سعی دارد که به پرسشهایی از این دست پاسخ دهد: از منظر غربیزدایی، مؤلفههای تکنیکی، ساختاری، محتوایی آثار عباس کیارستمی چیستند؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد عباسکیارستمی از تکنیکهای تعزیه همچون استفاده از نابازیگران، ارتباط با مخاطب فعال، بداههسازی و حضور کارگردان بر روی صحنهی نمایش بهره برده است.https://rpa.soore.ac.ir/article_252444_bab79a7c310f858793264948fffe0135.pdfدانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621The role of memory in the construction of history and the formation of society in the historical drama of the first Pahlavi era based on the views of Paul Ricoeurنقش خاطره در برساخت تاریخ و شکلدهی جامعه در درام تاریخی دوران پهلوی اول بر اساس آرای پل ریکور334525219810.22034/rpa.2022.252198FAاحسان آجورلودانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی،دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران.کامران سپهراندانشیار دانشکده سینما و تئاتر ،دانشگاه هنر تهران،ایران.Journal Article20220118History is the product of the representation of memories. Paul Ricoeur divides memory into two categories, individual memory and collective memory, which represent the past. But part of the past is no longer available. This is due to forgetting parts of the memory that interfere with the representation of the past. Therefore, history is always different from a historical event. Social and political institutions also take advantage of this disorder and control and guide societies with their own ideology. How the memory and history are presented also depends on the policy of the provider. During the first Pahlavi era, the regime was able to use this memory policy to create a constructed history of ancient Iran, which was formed with the help of the art of theater in society. The present study, based on library data and descriptive-analytical method, intends to examine some important historical dramas of this period, how to implement the policy of memory and inject ideology to construct history in the first Pahlavi period through theaters. In this way, the prominent role of political systems and how to manipulate memory and history will be examined. This study also seeks to answer the question of how the government used the theatrical aspects of society to achieve this goal and intellectuals - willingly or unwillingly - played a helpful role in this ideology.تاریخ ماحصل بازنمایی خاطرههاست. پل ریکور خاطره را به دو دسته خاطره فردی و خاطره جمعی تقسیم میکند که به امر بازنمایی گذشته میپردازند. اما همواره بخشی از گذشته دیگر در دسترس نیست. این امر ناشی از فراموشی بخشهایی از خاطره است که باعث ایجاد اختلال در بازنمایی گذشته میشود. بنابراین تاریخ همواره با واقعه تاریخی اختلاف دارد. نهادهای اجتماعی و سیاسی نیز از این اختلال استفاده کرده و جوامع را با ایدئولوژی مدنظر خود کنترل و هدایت میکنند. نحوه چگونگی ارائه خاطره و تاریخ نیز وابسته به سیاست نهاد ارائه دهنده است. در دوران پهلوی اول حاکمیت با استفاده از همین سیاست خاطره توانست یک تاریخ برساخت شده را از ایران باستان ایجاد کند که این امر به مدد هنر تئاتر در جامعه شکل گرفت. پژوهش حاضر با استناد به دادههای کتابخانهای و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا با بررسی برخی درامهای تاریخی مهم این دوره چگونگی انجام سیاست خاطره و تزریق ایدئولوژی برای برساخت تاریخ را در دوران پهلوی اول از طریق تئاترها را بررسی کند. در این مسیر نقش پررنگ دستگاههای سیاسی و چگونگی دستکاری خاطره و تاریخ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه حاکمیت از وجوه تئاتری جامعه برای رسیدن به این هدف استفاده کرده و روشنفکران نیز-خواسته یا ناخواسته- در این ایدئولوژی نقشی یاری دهنده داشتند.https://rpa.soore.ac.ir/article_252198_797f33fdedd793a46e4bf22cedf79f7c.pdfدانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621A comparative study of the themes and Contents of the holy books in the adaptations of cinematic animation
Case Study: The Prince of Egypt and Elephant King Animationبررسی تطبیقی مضامین و درونمایه های کتب مقدس در آثار اقتباسی انیمیشن سینمایی، نمونه مطالعاتی: انیمیشن عزیز مصر و فیلشاه476425240110.22034/rpa.2022.252401FAمحمدعلی صفورااستادیار ، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000000348862462مهدیه خسرویانیکارشناس ارشد انیمیشن، ﻣﻮﺳﺴﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻣﺎزﯾﺎر، رویان، ایران.Journal Article20220207Today, a large number of cinematic productions are produced through adaptations of various sources and literary texts. Most adaptations are usually made up of historical texts, novels, plays, short stories, religious texts, and so on. In other words, adaptation is always a way to produce a variety of content produced in past texts in a new medium. The importance and attractiveness of some past texts is such that in the field of cinema, we have sometimes seen numerous adaptations of a work.Adaptation in cinematic animations with descriptive, analytical method. Linda Hutchen believes that it is necessary to study O's work as an independent product first and then to deal with the aspects and dimensions of its adaptation; His point of view is considered as a theoretical approach in this research. The Prince of Egypt cinematic animation and Elephant King are two examples of studies to be studied in this research that have been purposefully selected based on proximity to the subject.The results of this study show that one of the important functions of adaptation in cinematic works is the revival of old and forgotten literary, historical and religious works that have lost the ability to communicate with the current audience for various reasons. Also, most of the animations adapted from religious texts deal with fictional, historical and educational and moral themes. Therefore, one of the other functions of the adaptation is to represent the educational themes in these adaptations that are suitable for the audience of animation works.چکیده:<br /><br />امروزه حجم بسیار زیادی از تولیدات سینمایی از طریق اقتباس از انواع منابع و متون نوشتاری، ادبی تولید می شوند. اغلب آثار اقتباسی معمولا از متون تاریخی، رمانها، نمایشنامهها، داستان های کوتاه، متون مذهبی و غیره تشیکل میشوند. به بیان دیگر اقتباس همواره راهی برای تولید انواع محتوا که در متون گذشته تولید شده، در رسانه ای تازه به شمار می رود. اهمیت و جذابیت برخی از متون گذشته، بویژه متون مذهبی به حدی است که در عرصه سینما گاه شاهد اقتباسهای متعدد از یک اثر بوده ایم.این پژوهش با مطالعه نمونههای انیمشینهای اقتباسی ایرانی و خارجی، که منبع اقتباسی آنها از کتب مقدس بوده، به بررسی مضامین و درونمایه های موجود در متون مذهبی و چگونگی اقتباس از این درونمایه ها در انیمیشنهای سینمایی با روش توصیفی، تحلیلی می پردازد. لیندا هاچن اعتقاد دارد که لازم است اثر اﻗﺘﺒﺎﺳﯽ را ابتدا به عنوان یک محصول مستقل مورد مطالعه قرار داد و سپس به جنبه ها و ابعاد اقتباس در آن پرداخت؛ لذا نظرگاه او به عنوان رویکرد نظری در این پژوهش مد نظر قرار می گیرد. براساس نظر ﻫﺎﭼﻦ که اﻗﺘﺒﺎس را از سویی ﺑﻪ عنوان ﻓﺮآورده، و اثری مستقل، و از سویی اثری که بخشی از هویت خود را به عنوان یک فرآوردهی اقتباسی، وامدار اثر اصلی میداند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد، یکی از کارکردهای مهم اقتباس در آثار انیمیشن، احیای دوباره مضامین و درونمایه های آثار کهن و فراموش شده ادبی، تاریخی و مذهبی و درونمایههای تـربیتی و اخلاقی است .https://rpa.soore.ac.ir/article_252401_e8bde013007f33a27b3ceb7b4ce19b65.pdfدانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621Representation of "Food" In Iranian Cinemaمطالعه بازنمایی «سفره ایرانی» در سینمای ایران با رویکرد نشانهشناسی657925237210.22034/rpa.2022.252372FAبهارک محمودیاستادیار گروه روزنامه نگاری دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20220128In this article, an attempt has been made to study the method of representing food tables in Iranian cinema and its relation to social ties, their study and their implicit meaning with a semiotic approach. For this purpose, based on the logic of theoretical sampling, films (from post-revolutionary cinema) have been selected in which food and its preparation are the main themes or the gathering of the main characters under the pretext of eating is one of the key chapters in the narrative. However, this study began with the hypothesis that the food tables in Iranian cinema necessitate cultural ties due to cultural necessity, and this is a point that can also be seen in cinema; However, the implicit connection of this issue with concepts such as gender and class was also revealed. In other words, the image of food tables in Iranian cinema is an image that has an undeniable link with gender relations and in fact femininity as well as class differences.در این مقاله تلاش شده تا با رویکرد نشانهشناسی، شیوه بازنمایی سفرههای غذا در سینمای ایران و نسبت آن با پیوندهای اجتماعی، مطالعه و معنای ضمنی آنها تفسیر شود. بدین منظور بر اساس منطق نمونهگیری نظری، فیلمهایی (از سینمای بعد از انقلاب) انتخاب شدهاند که در آنها غذا و تهیه آن از مضامین اصلی و یا گرد هم آمدن شخصیتهای اصلی به بهانه صرف غذا از فصلهای کلیدی در روایت به شمار روند. این مطالعه مطالعهای توصیفی- اکتشافی است که با این فرضیه آغاز شد که تصویر سفرههای غذا در سینمای ایران به ضرورت فرهنگی موجبات برقراری پیوندهای اجتماعی را ایجاد میکند ؛ اما در ادامه پیوند ضمنی این پدیده با مفاهیمی چون جنسیت و طبقه نیز آشکار شد. به این معنا که تصویر سفرههای غذا در سینمای ایران، تصویری است که با مناسبات جنسیتی و در واقع زنانهگی و همچنین تمایزات طبقاتی پیوندی انکار ناپذیر دارد. به این معنا که سفره در سینمای ایران، پدیدهای زنانه و خانوادگی است که موجب ایجاد پیوندهای قوی اجتماعی میشود و محتوا و شیوه چینش آن طبقه اجتماعی افراد پیرامون آن را نمایندگی میکند.https://rpa.soore.ac.ir/article_252372_34d31e082586731d2af9a9d98c8f4816.pdfدانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621A Study of Cognitive Theories in Audience Perceptions of Imagination Based on the Opinions of David Bordwell and Gregory Curryمطالعهی نظریههای شناختی در درک مخاطب از تخیل براساس آرای دیوید بوردول و گریگوری کوری819625110610.22034/rpa.2022.251106FAامیر مشهدی رحمانکارشناسی ارشد سینما، دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران.رامتین شهبازیدانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.Journal Article20220128Cognitive theory is one of the most important contemporary theories in the field of cinema and media trying to evaluate the audience's perception in the face of film by combining cognitive, philosophical and cinematic achievements and with this approach, while opposing the psychoanalytic and classical theories of cinema, to focus its attention on the mental activity of the audience while watching the film.<br /><br />By focusing on how the viewer perceives cinematic images and the narrative, to prove that the audience is engaging in a conscious activity. This article, firstly by explaining and examining the cognitive patterns of scholars such as David Bordwell and Gregory Currie about perception and the analysis of contemporary imaginative theories, intends to assess the perception and function of the imagination through the audience's encounter with the Surrealist film Easerhead 1977. In this study Questionnaire survey has been adopted: Fifty participants were classified based on education and age and were randomly divided into two groups and answered the questions. The findings prove that Bordwell’s cognitive theories are sporadically formed but do not lead to the perception of the narrative, but according to the characteristics of the imagination, they can be expanded in a cohesive and integrated form. in contrast, Curry’s cognitive theory leads to an understanding of narrative in an experimental state, since imagination plays a key role in his theory, it is possible to revise this theory in a new and more complete form.نظریهۀ شناختی یکی از مهمترین نظریات معاصر در حوزۀ سینما و رسانه است که تلاش میکند از طریق تلفیق دستاوردهای شناختی (نحوۀ ادراک و تفکر افراد)، فلسفی و سینمایی درک مخاطب را در مواجهه با فیلم مورد ارزیابی قرار دهد و با این رویکرد ضمن مخالفت با نظریات روانکاوی و کلاسیک سینما، توجه خود را بر فعالیت ذهنی مخاطب در حین تماشای فیلم متمرکز سازد. بدین صورت که با تمرکز بر چگونگی درک تماشاگر از تصاویر سینمایی و به شکل کلی روایت، ثابت کند که مخاطب دست به فعالیتی خودآگاهانه میزند. این مقاله، با تبیین و بررسی الگوهای شناختی پژوهشگرانی چون دیوید بوردول و گریگوری کوری دربارۀ درک و تحلیل انگارههای تخیلشناختی معاصر، در نظر دارد از طریق مواجههی مخاطب با فیلم سوررئالیستی کلهپاککن 1977، به ارزیابی درک و کاکرد تخیل بپردازد. پژوهش حاضر برای نیل به هدف مذکور روش پیمایشی را اتخاذ نموده است: پنجاه شرکتکننده بر اساس تحصیلات و سن طبقهبندی شدند و به طور اتفاقی در دو گروه قرار گرفتند و به سؤالات مطروحه پاسخ دادند. یافتههای حاصله نشان میدهد نظریات شناختی بوردول به نحوی پراکنده شکل میگیرند اما به درک روایت منتهی نمیشوند اما با توجه به مشخصههای قوهی تخیل امکان گسترش آنها به فرمی پیوسته و منجسم وجود دارد، در مقابل نظریۀ شناختی کوری در حالت آزمایشی به درک روایت منتهی میشود و از آنجاییکه قوۀ تخیل نقش کلیدی در نظریۀ او ایفا میکند این امکان وجود دارد این نظریه را به شکل جدید و کاملتر تبیین کرد.https://rpa.soore.ac.ir/article_251106_2f308cbac8d8b8f0232320bcbe16ef1f.pdfدانشگاه سورهرهپویه هنرهای نمایشی4875-27832320220621Phenomenology of the concept of presence and absence in the play Verb by Mohammad Rezaei Radپدیدارشناسی مفهوم حضور و غیاب در نمایشنامۀ فعل محمد رضایی راد9710825236410.22034/rpa.2022.252364FAعرفان ناظردانشجوی دکترای مطالعات تئاتر، دانشکده ی هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران،تهران، ایران.Journal Article20220118Ever since the emergence of drama in this world of possibilities, there has always been an affirmative or privative relationship between philosophy and drama. Among the thinkers who’ve approached to art based on this perspective, Martin Heidegger in his book The Origin of the Work of Art presented an ontological interpretation of ancient Greece’s tragedies and reflected on the relationship between drama and existence, in other words, the presence and absence of existence in drama. In this study, in order to understand the relationship between philosophy and drama based on ontology, we use the method of hermeneutic phenomenology and library sources to study the play of Mohammad Rezaei Rad based on the ontological relationship between Presence and Absence in Martin Heidegger's thought so that we can contemplate the relationship between philosophy and drama with an ontological approach in Iranian drama and explain the fundamental aspects of this work. For this purpose, we propose the hypothesis that the foundation of this play is based on the dialectic of presence and absence and the structural elements of this work are based on that foundation. We first consider the relationship between drama and philosophy and then describe the method. In our cognition, we reflect on what presence and absence is, and the approach goal of understanding is how these two concepts occur as the fundamental principles of the play. We will also implicitly show how it is possible to narrate the relation between human and the universe by examining the philosophical concepts and using them in drama.یکی از متفکرانی که با رویکرد هستی شناسانه ی خود موجب شد دو مفهوم حضور و غیاب در فلسفه ی قرن بیستم اهمیت ویژه ای پیدا کنند، مارتین هایدگر بود. تفسیر هستی شناسانه ی مارتین هایدگر از دو مفهوم فوق، توانست توجه را به این نکته جلب کند که حضور الزاماً به معنای آن چیزی که حاضر است، نیست و غیاب نیز الزاما به معنای آن چیزی که ناپیدا است، نیست؛ بلکه یک پدیده میتواند در غیاب خود حاضر باشد و یا ذاتش در حاضر بودنش غایب گردد. این دو مفهوم امکانی هستند تا هستی، خود را بر ما آشکار کند و ما بتوانیم پدیده ها را از وجه هستی شناسانه ی آنها به فهم در آوریم.<br /><br />این مقاله به بررسی نسبت هستی شناسانه ی حضور و غیاب و نحوه ی تجلی آنها در نمایشنامه ی فعل محمد رضایی راد می پردازد. نمایشنامه ی فعل را بدین علت برگزیدیم که در آن، نسبت حضور و غیاب موجب خلق روایت شده و عاملی بنیادین در ساختار اثر است. هدف پژوهش این است که با تمرکز بر نحوه ی کار کرد دو مفهوم مذکور در ساختار این اثر نشان دهیم که بنیان این نمایشنامه بر نسبت میان حضور و غیاب بناشده است. نتایج حاصل از این پژوهش به این نکته می پردازد که دیالکتیک مذکور صرفاً در حدود فلسفه قرار نمی گیرد بلکه ژرف نگری در آن می تواند امکانی برای خلق اثر هنری را نیز برای ما میسر سازد.https://rpa.soore.ac.ir/article_252364_5e6449a76fa65c053cc64e64c9836180.pdf