TY - JOUR ID - 254762 TI - بررسی ساختار روایتی اسطوره‌ی معاصر در قهرمانان مارول با تمرکز بر مجموعه فیلم‌های انتقام‌جویان JO - رهپویه هنرهای نمایشی JA - RPA LA - fa SN - AU - حسینی, معصومه سادات AU - ندایی, امیر حسن AD - کارشناس ارشد انیمیشن، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استادیار،گروه انیمیشن و سینما، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 4 SP - 71 EP - 81 KW - اسطوره‌ی معاصر KW - ابرقهرمان KW - سینمای امروز KW - انتقام‌جویان عصر اولتران DO - 10.22034/rpa.2022.254762 N2 - انسان زمانی که با شرایطی فراتر از قدرت و توان و درکش روبه رو می‌شود اساطیر را می سازد؛ اساطیری که دارای شجاعت و توانایی های ویژه باشند. ابرقهرمانان سینما را به دلیل اشتراکاتی که با اسطوره های کلاسیک دارند، می‌توان «اسطوره ی معاصر» خواند. این پژوهش با تکیه بر نظریات امبرتو اکو، نحوه ی روایت و مؤلفه‌های حاکم بر آن از منظر شخصیت (هویت دوگانه ی قهرمان)، طرح تکراری، توطئه و تضاد و همچنین زمان و مکان مورد بررسی قرار می دهد. سوال اصلی این پژوهش آن است که چه مؤلفه‌هایی از اسطوره ی معاصر، در ابرقهرمانان نوظهور سینمای امروز، قابل ردگیری هستند؟ هدف این پژوهش بررسی و تبیین مؤلفه‌های حاکم بر این ابرقهرمانان و نحوه ی بازنمایی روایی و تصویری اسطوره ی معاصر در سینماست و برای نیل به این مقصود، دو فیلم انتقام‌جویان (2012، جاس ویدون ) و انتقام‌جویان عصر اولتران (2015، جاس ویدون) ساخت استودیو ماروِل مورد تحلیل قرار گرفته اند. این پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی است، که با مراجعه به منابع مکتوب و فیلم های مورد تحلیل انجام گرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهند که مولفه های روایتی به صورت نشانه ها و ویژگی های ابرقهرمانان کمیک ها و فیلم ها در روایت نمود عینی می یابند UR - https://rpa.soore.ac.ir/article_254762.html L1 - https://rpa.soore.ac.ir/article_254762_04c77e5bc6525f598aab3d92375150ae.pdf ER -