TY - JOUR ID - 254735 TI - بررسی شیوه اقتباس از متون دینی در پنج نمایشنامه‌ کودک و نوجوان منتشر شده در دهه 80 و 90 بر مبنای الگوی اقتباس لیندا سیگر JO - رهپویه هنرهای نمایشی JA - RPA LA - fa SN - AU - عزیزی دلشاد, ریحانه AU - نظری, کاظم AD - کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی،دانشکده هنر، دانشگاه سوره، تهران، ایران. AD - استادیار، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 2 IS - 4 SP - 83 EP - 96 KW - اقتباس KW - نمایشنامه کودک و نوجوان KW - متون دینی KW - لیندا سیگر DO - 10.22034/rpa.2022.254735 N2 - این پژوهش در صدد است تا با مطالعه موردی چند نمایشنامه کودک و نوجوان که با اقتباس از متون دینی نگارش و در دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی منتشر شده‌اند، شیوه اقتباس را در آن‌ها بررسی کند. در این تحقیق پنج اثر از نویسندگان شاخص حوزه کودک و نوجوان انتخاب شد که عبارت‌اند از: «آواز داوود» اثر «منوچهر اکبرلو»، «کشتی حیوانات» اثر «داوود کیانیان»، «خوبی کن و با خدا باش» اثر «حسن دولت‌آبادی»، «به خاطر مروارید» اثر «حسین فدایی حسین» و «نجات آهو» اثر «امیر مشهدی عباس». نویسندگان این آثار همگی از افراد پیشکسوت حوزه نمایش کودک و نوجوان هستند و نمایشنامه‌های منتخب نیز از آثار پر تیراژ دهه ۸0 و ۹۰ شمسی در بین نمایشنامه‌های کودک و نوجوان با رویکرد اقتباس از متون دینی هستند. در ادامه با مبنا قرار دادن نظریه اقتباس لیندا سیگر و استخراج الگویی از آن برای سنجیدن اثر اقتباسی از منظر دراماتیک، نمایشنامه‌های منتخب را تحلیل و واکاوی کردیم تا قوت‌ها، کاستی‌ها، نارسایی‌ها و خلأهای نمایشنامه‌های مورد نظر را از جنبه دراماتیک بررسی کنیم. بنابراین پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و مطالعات نظری آن به‌صورت کتابخانه‌ای و از طریق مقالات، کتاب‌ها، مجلات و سایت‌های معتبر جمع‌آوری گردیده است.درآخر با بررسی این پنج نمایشنامه، نتیجه گرفتیم که ضعف اصلی این آثار از جنبه دراماتیک مربوط به خلق داستان و پیش بردن محور جهت از منظر لیندا سیگر است و همچنین در بیشتر آن‌ها هدف شخصیت اصلی از نظر دراماتیک قوی نیست و کشمکش، مخاطره افزایش‌یابنده و نقطه عطف نیز دیده نمی‌شود. UR - https://rpa.soore.ac.ir/article_254735.html L1 - https://rpa.soore.ac.ir/article_254735_132e85a9879f3a8c4e74c426ec1e15bb.pdf ER -