%0 Journal Article %T مطالعه بازنمایی «سفره ایرانی» در سینمای ایران با رویکرد نشانه‌شناسی %J رهپویه هنرهای نمایشی %I دانشگاه سوره %Z 4875-2783 %A محمودی, بهارک %D 2022 %\ 06/21/2022 %V 2 %N 3 %P 65-79 %! مطالعه بازنمایی «سفره ایرانی» در سینمای ایران با رویکرد نشانه‌شناسی %K غذا %K سفره ایرانی %K سینمای ایران %K جنسیت %K طبقه %K پیوندهای اجتماعی %R 10.22034/rpa.2022.252372 %X در این مقاله تلاش شده تا با رویکرد نشانه‌شناسی، شیوه بازنمایی سفره‌های غذا در سینمای ایران و نسبت آن با پیوندهای اجتماعی، مطالعه و معنای ضمنی آنها تفسیر شود. بدین منظور بر اساس منطق نمونه‌گیری نظری، فیلم‌هایی (از سینمای بعد از انقلاب) انتخاب شده‌اند که در آنها غذا و تهیه آن از مضامین اصلی و یا گرد هم آمدن شخصیت‌های اصلی به بهانه صرف غذا از فصل‌های کلیدی در روایت به شمار روند. این مطالعه مطالعه‌ای توصیفی- اکتشافی است که با این فرضیه آغاز شد که تصویر سفره‌های غذا در سینمای ایران به ضرورت فرهنگی موجبات برقراری پیوند‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند ؛ اما در ادامه پیوند ضمنی این پدیده با مفاهیمی چون جنسیت و طبقه نیز آشکار شد. به این معنا که تصویر سفره‌های غذا در سینمای ایران، تصویری است که با مناسبات جنسیتی و در واقع زنانه‌گی و همچنین تمایزات طبقاتی پیوندی انکار ناپذیر دارد. به این معنا که سفره در سینمای ایران، پدیده‌ای زنانه و خانوادگی است که موجب ایجاد پیوندهای قوی اجتماعی می‌شود و محتوا و شیوه چینش آن طبقه اجتماعی افراد پیرامون آن را نمایندگی می‌کند. %U https://rpa.soore.ac.ir/article_252372_34d31e082586731d2af9a9d98c8f4816.pdf