@article { author = {Mahmoodi, Baharak}, title = {Representation of "Food" In Iranian Cinema}, journal = {Rahpooye Honar/Performing Arts}, volume = {2}, number = {3}, pages = {65-79}, year = {2022}, publisher = {soore university}, issn = {4875-2783}, eissn = {4875-2783}, doi = {10.22034/rpa.2022.252372}, abstract = {In this article, an attempt has been made to study the method of representing food tables in Iranian cinema and its relation to social ties, their study and their implicit meaning with a semiotic approach. For this purpose, based on the logic of theoretical sampling, films (from post-revolutionary cinema) have been selected in which food and its preparation are the main themes or the gathering of the main characters under the pretext of eating is one of the key chapters in the narrative. However, this study began with the hypothesis that the food tables in Iranian cinema necessitate cultural ties due to cultural necessity, and this is a point that can also be seen in cinema; However, the implicit connection of this issue with concepts such as gender and class was also revealed. In other words, the image of food tables in Iranian cinema is an image that has an undeniable link with gender relations and in fact femininity as well as class differences.}, keywords = {food,Iranian table,Iranian Cinema,Gender,Class,Social Ties}, title_fa = {مطالعه بازنمایی «سفره ایرانی» در سینمای ایران با رویکرد نشانه‌شناسی}, abstract_fa = {در این مقاله تلاش شده تا با رویکرد نشانه‌شناسی، شیوه بازنمایی سفره‌های غذا در سینمای ایران و نسبت آن با پیوندهای اجتماعی، مطالعه و معنای ضمنی آنها تفسیر شود. بدین منظور بر اساس منطق نمونه‌گیری نظری، فیلم‌هایی (از سینمای بعد از انقلاب) انتخاب شده‌اند که در آنها غذا و تهیه آن از مضامین اصلی و یا گرد هم آمدن شخصیت‌های اصلی به بهانه صرف غذا از فصل‌های کلیدی در روایت به شمار روند. این مطالعه مطالعه‌ای توصیفی- اکتشافی است که با این فرضیه آغاز شد که تصویر سفره‌های غذا در سینمای ایران به ضرورت فرهنگی موجبات برقراری پیوند‌های اجتماعی را ایجاد می‌کند ؛ اما در ادامه پیوند ضمنی این پدیده با مفاهیمی چون جنسیت و طبقه نیز آشکار شد. به این معنا که تصویر سفره‌های غذا در سینمای ایران، تصویری است که با مناسبات جنسیتی و در واقع زنانه‌گی و همچنین تمایزات طبقاتی پیوندی انکار ناپذیر دارد. به این معنا که سفره در سینمای ایران، پدیده‌ای زنانه و خانوادگی است که موجب ایجاد پیوندهای قوی اجتماعی می‌شود و محتوا و شیوه چینش آن طبقه اجتماعی افراد پیرامون آن را نمایندگی می‌کند.}, keywords_fa = {غذا,سفره ایرانی,سینمای ایران,جنسیت,طبقه,پیوندهای اجتماعی}, url = {https://rpa.soore.ac.ir/article_252372.html}, eprint = {https://rpa.soore.ac.ir/article_252372_34d31e082586731d2af9a9d98c8f4816.pdf} }