@article { author = {Ajourloo, Ehsan and Sepehran, Kamran}, title = {The role of memory in the construction of history and the formation of society in the historical drama of the first Pahlavi era based on the views of Paul Ricoeur}, journal = {Rahpooye Honar/Performing Arts}, volume = {2}, number = {3}, pages = {33-45}, year = {2022}, publisher = {soore university}, issn = {4875-2783}, eissn = {4875-2783}, doi = {10.22034/rpa.2022.252198}, abstract = {History is the product of the representation of memories. Paul Ricoeur divides memory into two categories, individual memory and collective memory, which represent the past. But part of the past is no longer available. This is due to forgetting parts of the memory that interfere with the representation of the past. Therefore, history is always different from a historical event. Social and political institutions also take advantage of this disorder and control and guide societies with their own ideology. How the memory and history are presented also depends on the policy of the provider. During the first Pahlavi era, the regime was able to use this memory policy to create a constructed history of ancient Iran, which was formed with the help of the art of theater in society. The present study, based on library data and descriptive-analytical method, intends to examine some important historical dramas of this period, how to implement the policy of memory and inject ideology to construct history in the first Pahlavi period through theaters. In this way, the prominent role of political systems and how to manipulate memory and history will be examined. This study also seeks to answer the question of how the government used the theatrical aspects of society to achieve this goal and intellectuals - willingly or unwillingly - played a helpful role in this ideology.}, keywords = {Memory,construction of history,society,First Pahlavi,historical drama}, title_fa = {نقش خاطره در برساخت تاریخ و شکل‌دهی جامعه در درام تاریخی دوران پهلوی اول بر اساس آرای پل ریکور}, abstract_fa = {تاریخ ماحصل بازنمایی خاطره‌هاست. پل ریکور خاطره را به دو دسته خاطره فردی و خاطره جمعی تقسیم می‌کند که به امر بازنمایی گذشته می‌پردازند. اما همواره بخشی از گذشته دیگر در دسترس نیست. این امر ناشی از فراموشی بخش‌هایی از خاطره است که باعث ایجاد اختلال در بازنمایی گذشته می‌شود. بنابراین تاریخ همواره با واقعه تاریخی اختلاف دارد. نهادهای اجتماعی و سیاسی نیز از این اختلال استفاده کرده و جوامع را با ایدئولوژی مدنظر خود کنترل و هدایت می‌کنند. نحوه چگونگی ارائه خاطره و تاریخ نیز وابسته به سیاست نهاد ارائه دهنده است. در دوران پهلوی اول حاکمیت با استفاده از همین سیاست خاطره توانست یک تاریخ برساخت شده را از ایران باستان ایجاد کند که این امر به مدد هنر تئاتر در جامعه شکل گرفت. پژوهش حاضر با استناد به داده‌های کتابخانه‌ای و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا با بررسی برخی درام‌های تاریخی مهم این دوره چگونگی انجام سیاست خاطره و تزریق ایدئولوژی برای برساخت تاریخ را در دوران پهلوی اول از طریق تئاترها را بررسی کند. در این مسیر نقش پررنگ دستگاه‌های سیاسی و چگونگی دستکاری خاطره و تاریخ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش است که چگونه حاکمیت از وجوه تئاتری جامعه برای رسیدن به این هدف استفاده کرده و روشنفکران نیز-خواسته یا ناخواسته- در این ایدئولوژی نقشی یاری دهنده داشتند.}, keywords_fa = {خاطره,برساخت تاریخ,جامعه,پهلوی اول,درام تاریخی}, url = {https://rpa.soore.ac.ir/article_252198.html}, eprint = {https://rpa.soore.ac.ir/article_252198_797f33fdedd793a46e4bf22cedf79f7c.pdf} }