@article { author = {Dibaj, Amir hossein and Moafi Ghaffari, Farzad}, title = {Study of sequence elements and information transfer in the narrative structure of the works of "Hamid Amjad" and "Mohammad Yaghoubi" from the perspective of "Manfred Fister"}, journal = {Rahpooye Honar/Performing Arts}, volume = {1}, number = {2}, pages = {89-106}, year = {2022}, publisher = {soore university}, issn = {4875-2783}, eissn = {4875-2783}, doi = {10.22034/rpa.2022.249695}, abstract = {This study focuses on the structural effects of the plays of Hamid Amjad and Mohammad Yaghoubi and comparatively studies the elements of sequence and information transfer in the narrative structure of the selected works of these two authors. The method of this research is descriptive-analytical and the necessary information for measuring the samples has been obtained in a library manner and direct review of the texts. The present study intends to answer the question of what is the principle of function of the effective components in the process of information transfer in the works of Amjad and Yaghoubi according to Fister.Based on the plot method of Manfred Fister in drama analysis, despite the thematic, thematic, spatial, characterization and even the forms that Amjad chooses for his works using traditional Iranian plays, in a narrative structure based on time axis And based on the process of information transfer in his works, he always uses a linear pattern, and this issue has never been associated with special linguistic arrangements and various forms of aphasia. Using closed narrative forms, pseudo-open endings with emphasis on situation and event are the prominent features of his plays. In contrast, Mohammad Yaghoubi, by deconstructing the plot and other elements of the drama, has made the process of presenting information through much more complex and creative linguistic tricks and unconventional endings, "pseudo-open" and "open" in his works. Has created significant differences with the works of Hamid Amjad.}, keywords = {Manfred Fister,Dramatic structure,sequence and synchronization of information,Hamid Amjad,Mohammad Yaghoubi}, title_fa = {مطالعه عناصر توالی و انتقال اطلاعات در ساختار روایی آثار "حمید امجد" و "محمد یعقوبی" از دیدگاه "مانفرد فیستر"}, abstract_fa = {این پژوهش با تمرکز بر جلوه های ساختاری نمایشنامه های حمید امجد و محمد یعقوبی به مطالعه تطبیقی عناصر توالی و انتقال اطلاعات در ساختار روایی آثار انتخابی این دو نویسنده میپردازد. روش این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی است و اطلاعات لازم برای سنجش نمونه ها به شیوه ای کتابخانه ای و بررسی مستقیم متون حاصل شده است. پژوهش حاضر قصد دارد به این پرسش که اصل کارکرد مؤلفه های مؤثر در روند انتقال اطلاعات در آثار امجد و یعقوبی از نظر فیستر چگونه است پاسخ دهد.بر مبنای روش پیرنگ محوری که مانفرد فیستر در تحلیل درام، با وجود تنوع موضوعی، مضمونی، فضا سازی، شخصیت پردازی و حتی قالب هایی که امجد با استفاده از نمایش های سنتی ایرانی برای آثار خود برمی گزیند، در ساختار روایی بر مبنای محور زمانی و بر اساس روند جریان انتقال اطلاعات در آثارش، او همواره از یک الگوی خطی بهره می گیرد و این مسئله هرگز با تمهیدات ویژه زبانی و شکل های مختلف زبان پریشی همراه نبوده است. بهره گیری از فرم های بسته روایی، پایان های شبه باز با تأکید بر موقعیت و رویداد از ویژگی های بارز نمایش های وی محسوب می شود. در مقابل، محمد یعقوبی با ساختار شکنی در برخورد با پلات و دیگر عناصر درام،روند ارایه اطلاعات را از طریق شگردهای زبانی بسیار پیچیده و خلاقانه تر انجام داده و پایان بندی های غیر متعارف و "شبه باز" و "باز"در آثار او تفاوت های معناداری با آثار حمید امجد ایجاد کرده است.}, keywords_fa = {مانفرد فیستر,ساختار دراماتیک,توالی و همزمانی اطلاعات,حمید امجد,محمد یعقوبی}, url = {https://rpa.soore.ac.ir/article_249695.html}, eprint = {https://rpa.soore.ac.ir/article_249695_e98f567e47ca2b278f3544bb098107b7.pdf} }